- Victoria’s Secret gaat verder als zelfstandig bedrijf.
- Eerder slaagde eigenaar L Brands er niet in om een koper te vinden voor het lingeriemerk.
- Victoria’s Secret gooide twee jaar geleden het roer om na een reeks schandalen.
Lingeriemerk Victoria’s Secret gaat verder als een zelfstandig bedrijf. Eigenaar L Brands gaat het onderdeel loskoppelen van verzorgingsproductendivisie Bath & Body Works.
Daarmee bestaat L Brands straks uit twee losstaande beursgenoteerde bedrijven. Dat bevestigde het bedrijf aan Amerikaanse media na berichtgeving over de kwestie.
L Brands probeerde eerder vergeefs een nieuwe eigenaar te vinden voor het lingeriemerk. De biedingen liepen op tot boven de 3 miljard dollar.
Dat was evenwel minder dan de waardering tussen de 5 miljard en 7 miljard dollar die L Brands verwacht met het afsplitsen van het onderdeel.
Investeerder Sycamore kwam vorig jaar overeen om voor 525 miljoen dollar een meerderheidsbelang van 55 procent te nemen in Victoria's Secret. Daarmee hing er een prijskaartje van 1,1 miljard dollar aan de onderneming.
De investeerder trok zich echter terug uit die deal, omdat L. Brands de voorwaarden van de overeenkomst zou hebben geschonden door winkels te sluiten en personeel te ontslaan in verband met de coronacrisis.
Schandalen rond Victoria's Secret
Ondertussen had Victoria's Secret ook te maken met een reeks andere uitdagingen. Zo raakte het merk meer en meer uit de gratie. Daarnaast waren er beschuldigingen van vrouwenhaat en seksuele intimidatie op de werkvloer.
Ook de onthullingen over de banden tussen Les Wexner, de oprichter en voormalig voorzitter van het bedrijf, en zedendeliquent Jeffrey Epstein deden het bedrijf geen goed. Wexner trad vorig jaar af als topman. Hij en zijn vrouw stelden zich ook niet herkiesbaar in de raad van bestuur van het bedrijf.
Sinds die tijd is er veel veranderd. Onder de nieuwe topman Martin Waters is het merk zich gaan richten op een breder publiek. De producten van Victoria's Sectret moeten volgens hem geschikt zijn voor alle vrouwen van alle vormen, maten, kleuren en etniciteiten.
Het bedrijf sloot ook meer dan 200 winkels en richtte zich op het verbeteren van de winstgevendheid. De resultaten bij het slot van 2020 waren ook beter dan verwacht.